Vegetalismen

Dem flesta har en bild av hur vegetarianer ska vara t.ex..

  •  Inte äta fågel eller kött.
  •  Inte äta fisk eller skaldjur (även fast vissa väljer att göra det)
  •  Inte äta några mejeri prudukter eller ägg (men det är vegan)
  • Inte äta gelantin.
  • Inte använda produkter som är testat på djur samt använda päls.
  • Ha en anledning att vara vegetarian.

Jag har vart "vegetarian" i snart tre år nu. Jag äter mejeri produkter änvänder smink och andra produkter. Jag
är medveten om att man måste döda djuren annars blir det för mycket. Vi människor är födda till köttätare och inte till gräsätare. Jag kallar mig inte direkt för vegetarian eftersom jag inte följer de "regler". Jag tycker bara inte om kött och blir äcklad av det. Får inte in det i min mun känns som maten bara sväller och vill bara ut. 

Det finns olika vegetarian "sorter"

 

  • Lakto-ovo vegetarian: Man äter mejeri prudukter och ägg men inget i kött väg.
  • Lakto-ovo semi/demi vegetarian: Man äter mejeriprodukter, ägg och fisk.

    Så man kan äta fisk och även kalla sig vegetarian.

    Man kan vara vegetarian/vegan av olika själ.  

  • Av etniska själ, man annser att det är fel att döda en indevid för att andra ska få mat
  • Man anser att det är dåligt för miljön. (en ko måste äta tio kilo gräs för att producera ett kilo kött.)
  • Av religöa själ, som musilmer äter inte fläsk kött, de anser att grisen är oren.
  • Av hälsosjäl, för att gå ner i vikt.
  • Att kött är äckligt och bara inte går att äta.

Jag HATAR folk som klagar på vegetarianer "du måste äta lite kött" om JAG accepterar att DU äter kött, så kan DU aceptera att JAG inte gör det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0